Jeśli właśnie rozpoczynasz prowadzenie swojej działalności gospodarczej, na pewno wiesz już, że musisz mieć konkretną ofertę, żeby twój klient wiedział, co możesz mu zaproponować. Jednak napisanie jej w taki sposób, żeby była atrakcyjna, wcale nie jest proste.

Nie chodzi o wyróżnienie się na rynku, ale trafienie do tych osób, na których najbardziej nam zależy, nawet jeśli będzie to bardzo wąska i niekoniecznie zamożna grupa.

Poznaj profil swojego typowego klienta

Klienci są różni, ale mają pewne cechy wspólne. Na przykład ci, którzy kupują sprzęty kuchenne, są przeważnie dorośli, właśnie urządzają swoją nową kuchnię albo potrzebują czegoś, bo ich poprzedni sprzęt zawiódł. Dla Ciebie takie wiadomości są już wystarczające, żeby wiedzieć, jak z nimi rozmawiać i czego mogą od Ciebie potrzebować. Kiedy poznasz potrzeby klienta i jego oczekiwania, także finansowe, będziesz w stanie podsunąć im dokładnie takie rozwiązanie, jakiego szukają, nawet jeśli sami nie zdawali sobie sprawy ze swoich oczekiwań. Twoim zadaniem jest odpowiadanie na pytanie, czego potrzebują.

Znajdź problem, który możesz rozwiązać

Każdy przedsiębiorca wie, że najlepiej jest obrać jedną z dwóch strategii: odkryć problem i go rozwiązać albo znaleźć nową potrzebę i ją zaspokoić. W przypadku tego pierwszego rozwiązania jest nam znacznie łatwiej, bo więcej możemy zarobić na osobach, które szukają pomocy i to najlepiej jak najszybciej.

Przygotowując ofertę, postaraj się sformułować ją tak, aby twój klient wyczuł, że jest odpowiedzią na problem, z którym obecnie się zmaga. Opisz, co możesz mu zaoferować i co może dzięki Tobie zyskać. Niech poczuje, że twoja pomoc jest mu naprawdę potrzebna, nawet jeśli w rzeczywistości problem jest łatwy do rozwiązania.

Przygotuj się na modyfikacje pod klienta

Mimo że większość twoich klientów zadowoli się gotową ofertą, to czasem będziemy mieć styczność z kimś bardziej wymagającym. Możesz się zdziwić, jak męczący potrafią być klienci, którzy uważają, że doskonale wiedzą, czego chcą. Niestety musisz być przygotowany na ewentualne, duże modyfikacje swojej wyjściowej oferty. Może to skutkować większą ceną, czego nikt Ci nie zabroni, ale musisz podejść do tego z głową.

Kiedy zmieniasz coś w gotowym schemacie, nigdy nie wiesz, czego ostatecznie się spodziewać ani jak zareaguje na efekt końcowy klient. Najgorszym scenariuszem zawsze będzie niezadowolenie i odesłanie do poprawek.