W umowie o pracę każdy z nas ma określone, ile zarabia za jaki czas pracy, ale nie zawsze jest to wartość, która w praktyce jest stała. W zasadzie co miesiąc mogą czekać nas zmiany warunków naszej pracy, obcięcie godzin, w których mamy wykonywać swoje obowiązki albo zwiększenie naszej pensji, jeśli radzimy sobie ponad przeciętnie.

Na nasze wynagrodzenie może wpływać wiele różnych czynników, często zależnych w pełni od nas.

Umiejętności, kwalifikacje i doświadczenie

Starsze pokolenie wciąż jest przekonane, że po studiach ich dzieci czy wnuki będą automatycznie zarabiać więcej, ale niekoniecznie jest to prawda. Jasne, po wielu kierunkach otwierają się dla nas nowe drzwi, ale nie oznacza to, że studia najbardziej wpływają na naszą wypłatę. Często ważniejsze są nasze doświadczenie, wcześniejsze miejsca pracy albo ich brak czy nasze kwalifikacje.

Dziś większość pracodawców świetnie zdaje sobie sprawę, że studia nie zapewniają nam w pełni umiejętności potrzebnych do wykonywania większości zawodów, dlatego nie są specjalnie skłonni podnosić nam wynagrodzenia w oparciu o nie.

Zysk, jaki przynosisz pracodawcy

Dla pracodawcy zawsze najważniejsze będzie to, ile jesteś w stanie dla niego zarobić. Jeśli pracujesz w sklepie i przez cały dzień obsłużysz trzech klientów, to logiczne jest, że twoja wypłata będzie mniejsza, niż osoby, która w tym czasie obsłużyła trzysta osób. Wynika to z bardzo prostej zależności. Pracownika, który dobrze radzi sobie ze sprzedażą, trzeba mocniej zachęcić do pozostania przy danym pracodawcy, bo jest cenny, a osobie, która niekoniecznie przekłada się na jakiekolwiek zyski, nie opłaca się podnosić wynagrodzenia.

Z czasem taka osoba może nawet pokazać nam, że najlepiej będzie ją zwolnić.

Prestiż, który daje pracodawcy zatrudnienie pracownika

To bardzo rzadkie przypadki, ale się zdarzają. Pracodawcy są w stanie zapłacić więcej osobie, która jest rozpoznawalna w branży albo uważana za eksperta, niż szeregowemu pracownikowi, nawet jeśli wykonana przez nich praca będzie taka sama. To dlatego, że popularna osoba zawsze przyczynia się do zwiększenia sprzedaży albo przynajmniej rozpoznawalności danej firmy.

Jeśli rozeszłaby się wieść, że za kasą w konkretnym lokalu stoi znana gwiazda internetowa, od razu zwiększyłaby się liczba jego odwiedzin. Taki pracownik jest dla nas cenny, a więc zapłacimy mu więcej, żeby nie chciał przejść do naszej konkurencji.